betsy-en-rinie-in-oceanie.reismee.nl

Singapore

Lieve allemaal, even een bijschrift. Ik heb de tekst met foto's in een word document gemaakt. Echter, dit programma plakt de foto's niet in het verhaal. Foto's moeten apart in het tabblad foto's. Daarom zal het hier en daar wat raar lezen. Dat komt omdat het een bijschrift was bij een foto.

SINGAPORE 16 t/m 18 januari 2024

Na aankomst, met jetlag, de stad ingegaan. We moesten wakker zien te blijven. Het is tropisch, drukkend en vochtig warm. Dat is even wennen.

We hebben de wijken Little India en Kampong Glam, een moslimwijk, bekeken. Ons hotel ligt in die buurt. Heel veel kleine winkeltjes en restaurantjes.Veel vrouwen lopen in prachtige, kleurige gewaden, vooral in Little India.

Onze hotelkamer op de 8e verdieping kijkt uit op de Sultan Mosque. Een van de grootste moskeeën in Singapore. Mooi om van boven te zien. Helaas kunnen we geen foto van bovenaf nemen. Raam is niet zo schoon en kan niet open.

We hebben wat rondgebanjerd. We wilden wat eten. Een klein zaakje binnen gestapt. Geen idee wat je moet kiezen, zelfs de foto’s en tekst van de gerechten maken niet helder wat het is. Een mevrouw heeft ons geholpen bij de keuze. We hebben lekker gegeten. Naan met wat sausjes. Lekker hoor.

Dag 2

Na een goede nachtrust zijn we naar Chinatown gegaan. Tjonge, wat is het daar druk. Heel veel kleine marktachtige winkeltjes, niet groter dan 4 m2. Veel toeristenspul te koop. Is niet echt ons ding maar het is heel leuk om daar rond te lopen. We hebben een paar tempels bezocht. Het is wel bijzonder om te zien hoe mensen kunnen opgaan in hun geloof.

We zijn bij deSri Mariamman Tempel oftewel Moedergod geweest. Zij zou ziekten genezen. Nog steeds worden daar medische behandelingen gegeven, gratis.

We zagen een foodmarkthal. Een stuk of honderd mini-restaurantjes bij elkaar met niet meer dan 4 m2 elk. Lekker hapje gegeten voor bijna niets.In bijna elke straat staat een sinaasappelpers automaat. Een beker vers geperst sap voor 2 dollar, 1.40 euro.

We waren bij het Raffles hotel. Eén van de oudste en duurste hotels van de stad. Echt een prachtig hotel uit 1887.Ooit begonnen als een bungalow aan zee. Er is aardig wat bijgebouwd. Het was aardig vervallen maar voor het honderd jarig bestaan is het volledig gerenoveerd voor heel veel geld. Het is een nationaal monument. Het heeft een koloniale grandeur, zijn niet mijn woorden maar zegt het boekje. Maar zeer de moeite waard om te bekijken.

Dag 3

Vandaag zijn we via het Colonial District naar Marina Bay District gelopen.Van enorme betonnen kolossen naar een prachtig groot park.We zijn nog nooit in New York geweest, maar nu ik dit gezien heb kan ik me er iets bij voorstellen. Het zijn allemaal banken en hotels.

Helaas is het weer wat minder, we zijn nat geregend. Een echte tropische shower van ruim uur. Gelukkig is het niet koud anders is het niet fijn als je zo nat wordt.

Doordat het weer wat minder is hebben we een en ander aan activiteiten laten schieten in de wetenschap dat we op de terugweg in april hier weer een paar dagen zijn.

Gardens by the Bay is een enorm park. In het park zijnde groene torens van de Supertree Grove. In de avond is het verlicht.Er is een skywalk tussen de torens. Door de regen is dit voor ons niet gelukt. Volgende keer beter.

Het park herbergt meer dan 1 miljoen planten.

Het Marina Bay Sands hotel. Super de luxe. Bovenop is een tuin en een zwembad. We wilden naar boven. Echter, je moet online een kaartje kopen en een tijdslot. Wisten we niet. Wij hebben voor deze 3 dagen geen simkaart gekocht en hebben buiten het hotel geen internet. In april een herkansing.

In een winkelcentrum, met alle luxe merken die je maar kunt bedenken, is voor de kinderen een soort glazen springkussen. Het is verlicht en er ‘zwemmen’ vissen en krokodillen onder en als je erop springt gaan ze weg. Grappig om dat van bovenaf te zien. Als je goed kijkt zie je een ‘walvis’ in het midden.

Singapore zit erop. Een stadstaat met enorme tegenstellingen. Heel veel hoogbouw met laagbouw, huizen en tempels er tussendoor gebouwd. Maar ook heel groen in de vorm van kleine en grote parken, struiken en bomen langs de straten. Dat geeft wat kleur aan het geheel. Het is ook druk en lawaaiig. Gelukkig kan je ook de rust in de parken opzoeken.

We vertrekken vannacht naar Hobart in Tasmanië. Daar hopen we na 13 uur vliegen morgenmiddag aan te komen.

Tot dan. Groetjes.

Anita

Wow wat mooie foto's en jullie hebben al veel gezien. Lekker genieten.

Jolanda

Wat een belevenis allemaal, zeker als je een restaurant instapt en niet weet wat het is wat je eet. Altijd een verrassing dus.
Je hebt leuke foto's gemaakt en voor vanacht alvast een veilige reis gewenst naar Tasmanië.

Elly

Dat doen jullie goed!! Genieten!

Heidi

Wat ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen. Het avontuur is nog maar net begonnen en toch al zo veel gezien! Geniet er van en tot in Hobart ik kijk uit naar het vervolg.

Luttie

Mooie foto's en leuke verhalen er bij. Ben benieuwd naar jullie belevenissen in Tasmanie.
Veel plezier!

Luttie

Wow wat zijn jullie bofkonten . Dit mooie eiland doorkruisen en de natuur in alle rust kunnen bewonderen met veel inheemse dieren en aardige mensen. De foto,s zijn prachtig en de verhalen boeiend. Laat ons nog langer genieten !!!