betsy-en-rinie-in-oceanie.reismee.nl

Kangeroo Island

3 februari, Kangaroo Island
Gisteren hebben we de camper ingeleverd en zijn we van Hobart naar Adelaide gevlogen. Overnacht in een hotel en vanochtend hebben we weer een camper opgehaald. De bedoeling is dat we in 3 weken tijd naar Melbourne rijden.

Tasmanië is ons goed bevallen. OK, het waaide een beetje hard, een beetje heel erg hard ? maar verder heel prettig. De mensen zijn heel aardig en relaxed. Als je iemand aanspreekt of iemand wat vraagt, het 1e wat ze zeggen is 'how are you doing' of 'no worries' en helpen ze je.
We hebben lang niet alles gezien wat we van plan waren. Rinie wil volgend jaar terug.

Het is hier op het vaste land erg warm heel wat anders dan Tasmanië. Het weerbericht geeft 2 à 3 dagen 30+ graden om daarna te zakken naar 24 graden, dat zou heel prettig zijn.

We zijn op de bonnefooi naar Cape Jervis gereden om op de boot te stappen naar Kangaroo Island. Gelukt!!! De boot is als de boot naar Texel maar dan 3 kwartier. Tegelijk met ons ging er een grote vrachtwagen met aanhanger de boot op met schapen.
4 verdiepingen met schapen. Gelukkig konden ze wel staan en liggen, maar de bovenste schapen staan in de volle zon ?. Het is ruim 30 graden.

4 februari, Kingscote
Gisteravond op een camping boven het strand gestaan. Het is een zandstrand. Een klein stukje gelopen, meer strand is hier niet ?
Vanochtend vertrokken naar een camping bij een lagune. Daar hebben we een paar uur gezeten met de vraag blijven we hier een nacht of gaan we wat verderop. Het is warm. De lagune zit vol met vogels. We hebben onder andere ibissen gezien, heel gaaf. Verder veel meeuwen, een zilverreiger, gewone eenden, een pelikaan, zwarte zwanen en wat steltlopertjes. Heel leuk om te zien. We hebben onze verrekijkers meegenomen, die komen goed van pas.
We zijn toch doorgereden naar een andere camping. We hebben gelezen dat er in Kingscote pelikanen gevoerd worden op een bepaald tijdstip. Wij erheen in de verwachting dat het druk zou zijn met toeristen, niets van dat al. We waren alleen, samen met de pelikanen. Die stonden te wachten op hun visje. Maar alles wat er kwam, geen persoon die ze kwam voeren. Ik wilde net weggaan, Rinie bleef nog staan, om ergens in de schaduw te gaan zitten toen er een man aan kwam rijden met een emmertje vis. De pelikanen reageerden direct toen ze de auto hoorden. Grappig om te zien hoe ze staan te bedelen. Die man vertelde dat het voeren van de pelikanen eerst jarenlang door iemand werd gedaan elke dag op een vast tijdstip, maar die man is er door allerlei privé tegenslagen mee gestopt. Nu doen andere mensen het onregelmatig. De pelikanen wachten wel elke dag op dezelfde tijd, maar kunnen zich heel goed redden.

Kangaroo Island wordt omschreven als vol met wildlife. Maar tot nog toe hebben we alleen vogels gezien, ook leuk maar we hadden meer andere dieren verwacht. Echt wandelen kan ook niet echt tot nu toe. Het is meer van alles bekijken. We zijn benieuwd hoe het verder zal zijn.

5 februari, Flinders Chase National Park
We zijn vanochtend naar de andere kant van het eiland gereden in de hoop dat daar meer te zien is.
Het begint hoopvol. Onderweg zagen we een aantal mensen naar boven kijken. Meestal betekent dat, dat er wat te zien is. Ja hoor, 3 koala's boven in de bomen. Hoe gaaf is dat. Ze zien er zo aaibaar uit.
Eenmaal in het NP zijn we naar de Admirals Arch en de Remarkable Rocks gereden. De bezienswaardigheden van het NP. De Arch is een grote boog waar je onderdoor kunt lopen. Nu niet want het platform is under construction zoals dat heet. Maar goed, je kon het zien. Wat veel leuker is, is dat er een zeehondenkolonie onder aan de rotsen is. Er lagen veel zeehonden in alle maten van grote tot pups lekker in de zon te relaxen.
De Remarkable Rocks was ooit een grote stenen rots. De onderlaag van graniet en de bovenlaag een zachtere steensoort. In miljoenen jaren door regen, zoutkristallen en wind uitgesleten tot wat het nu is. Het blijft indrukwekkend wat de natuur doet.
Wat helaas ook met de natuur is gebeurd zijn de hevige branden van 2019/20. 96% van het NP is afgebrand, 96%!!!!!!, en dat is nog steeds goed te zien. Er zijn wel weer grassen, struiken en zelfs wat boompjes hier en daar, maar overal steken zwart geblakerde bomen boven uit. Heel surrealistisch.
Maar het is ook heel wonderlijk hoe de natuur zich langzaamaan weer herstelt.
Bij het bezoekerscentrum hebben we informatie gekregen over wandelingen. Er blijkt een platypus wandeling te zijn. Die gaan we vanavond doen. En morgen een wat grotere wandeling.

Op de camping blijken we een 'eigen' koala te hebben. Hij zit in de boom boven onze camper. Zo schattig. Er zijn meer koala's op de camping en ook papagaaien en andere vogels hebben we gezien.

Vanavond zijn we een stuk van de platypus wandeling gaan doen. Niet alles want het wordt donker. Je hebt meer kans om ze te zien als het schemert. Helaas hebben we ze niet gezien. Morgen met de langere wandeling komen we er weer langs, wie weet hebben we geluk. We hebben ze natuurlijk al in het echt gezien, maar dat was in de opvang.
Onderweg terug naar de camping was het donker. We reden langzaam want er staan overal langs de weg waarschuwingen dat er in het donker de kangaroes, wallabies en andere dieren tevoorschijn komen. Dat klopt, we hebben er veel gezien van groot tot klein die de weg oversteken, levensgevaarlijke actie. We hebben helaas al wat dode dieren op de weg zien liggen, maar lang niet zo veel als op Tasmanië.

Vandaag was een goede dag, eindelijk gezien waarvoor we gekomen zijn.

6 februari
Vandaag hebben we een lange wandeling gemaakt inclusief het platypuspad. Helaas hebben we ze weer niet gezien. De waterstand van de rivier en kreken waar ze in horen te zitten is vrij laag. En overdag zijn ze sowieso niet zo actief.
Het is prachtig weer, rond de 22 graden. Weinig uitzicht, vooral door groene 'gangen' gelopen maar goed te doen. Onderweg kwam er een mierenegel op ons pad en een wallaby. Zo leuk.

Terug op de camping zaten de koala's weer in de bomen bij de camper. Een koala trok zoveel bekijks dat hij uit de boom klom en er als een haas vandoor ging. Ik wist niet dat ze zo snel konden lopen.

Je hebt hier een prachtige sterrenhemel. Ziet er anders uit dan thuis. En weet je wat ook gek is. De zon en maan draaien de andere kant op. De zon komt gewoon op in het oosten en gaat ook gewoon onder in het westen maar hij draait andersom dan thuis. Rare gewaarwording.
Nog een weetje, de mango's zijn hier superlekker. Zo heb ik ze nog nooit gehad.

Jolanda

Wat een belevenissen allemaal, je komt ogen tekort het is maar goed dat jullie met het vliegtuig weer naar Griekenland gaan, anders had je wel een koala of iets meegenomen :-)

Barbara & Norbert

We are with You on this Island an remember al this beautiful things You discribe so colourful.Did You see the sea lions in a park by the sea? They impressed us so much! And we never saw so much Koalas in Australia like on Kangeroo Island! Enjoy and no worries?❗️

JW

Onwerkelijk bijna! Zo mooi en leuk om te lezen ?? de natuur is zooooo geweldig op allerlei manieren ? enjoy saampjes ??

Ineke

Wat hebben jullie nu alveel gedaan en gezien. Al die verschillende , bijzondere dieren. Het lijkt me wel fantastisch om dit allemaal mee te maken . Veel plezier nog.

Luttie

Gaaf wat jullie allemaal zien en meemaken. Zo'n koalaatje zou je wel willen knuffelen.

Marianna

Op een kangoeroe eiland