betsy-en-rinie-in-oceanie.reismee.nl

Christchurch

28 februari, Christchurch

Een kort verslag dit keer. Wil ik gelijk even zeggen dat we de reacties van jullie erg op prijs stellen. We lezen ze allemaal.
Ik heb geprobeerd op sommige vragen te antwoorden maar op een of andere manier pakt de website het niet. Net zo'n gedoe als met het draaien van de foto's. Ik heb ze al eens gemaild maar helaas tot nu toe geen antwoord gekregen.

Christchurch, tja wat zal ik ervan zeggen. Het is de 4e keer dat we hier zijn. De eerste 2 keren hebben we genoten van een echte Engelse stad, gemoedelijk, vriendelijk, gezellig en een leuke mooie binnenstad met oude gebouwen.
Op 22 februari 2011 is er echter een zeer zware aardbeving geweest met 187 doden en vele gewonden. Het oude centrum is zwaar getroffen, eigenlijk weggevaagd.
Wij zijn er 4 jaar later geweest in 2015. Ongelooflijk, we wisten toen niet wat we zagen. Er was toen nog niet veel zichtbaar aan herstel gedaan. Financiële problemen.
We zeiden toen al dat de ziel eruit is.
Nu, 13 jaar na de aardbeving is het een compleet andere stad wat we zien. Het is er niet mooier op geworden. Veel nieuwbouw, veel hoge betonnen kolossen. De ene nog lelijker dan de andere. Hier en daar wordt of zijn er gelukkig nog oude gebouwen gerenoveerd.
Er is een monument. Een lange witte marmeren muur, zo'n 150 meter, met de namen van de mensen die omgekomen zijn. Heel indrukwekkend. Er lagen nog allemaal bloemen. Een week geleden was er de herdenking.
Maar de ziel is niet terug. Het is er ongezellig en niet meer leuk om er rond te struinen. Helaas.

Morgen gaan we voor de laatste keer een camper ophalen.
Groetjes

Elly

Heftig zeg! Succes morgen

Luttie

Jammer van zo'n stad, maar jullie weten nog hoe het vroeger was.
Op tijd weg uit Australië , alweer die vernietigende bosbranden.
Geniet nogmaals van Nieuw Zeeland. Groetjes!!

Erika

Wat een prachtige afwisselende reis! Ik ben benieuwd naar de rest van Nieuw-Zeeland... :-)

Marianna

De schokken vernielden het kloppende hart
Lieten engelse schoonheid verpulveren
De doden kregen een mooi monument
Maar de oude ziel is nog steeds absent